Hisztamin intolerancia – Miből áll a hisztamin diéta?

Mostanában egyre többet hallani a hisztamin intoleranciáról, mint sokakat érintő, kellemetlen betegségről. Nem kell azonban szenvedni a kellemetlen mellékhatásoktól, ha szakember által összeállított, megfelelő étrendet követünk.

Mi a hisztamin

Mi a hisztamin?

Az érzékenységet okozó tényező egy hormon, melyet testünk termel, de különböző élelmiszerekkel külsőleg is hozzájuthatunk. Egyes esetekben a szervezet nem képes lebontani a hisztamint, így annak szintje megemelkedik testünkben, ekkor alakul ki a hisztamin allergia, vagyis a hisztamin intolerancia. Ennek a hormonnak elsősorban az allergiás reakcióknál és az immunrendszer védekező funkcióinál van jelentősége. A betegséget orvos állapítja meg, de ebben az esetben fontosabb szerepe van egy jó, megbízható dietetikus szakembernek, aki a megfelelő hisztamin diéta kialakításával és tanácsaival sok kellemetlen tünettől kímélhet meg minket.

A hisztamin érzékenység tünetei 

Az alábbi tünetek fordulhatnak elő hisztaminérzékenység miatt:

A hisztamin érzékenység tünetei

  • viszketés,
  • kiütések,
  • hasmenés,
  • fejfájás,
  • puffadás,
  • vérnyomás ingadozások,
  • hányinger,
  • hajhullás,
  • alhasi görcsölés,
  • menstruációs panaszok…

Ezen tünetek közül sok úgy jelentkezik, mint egy ételallergia. Így az első néhány alkalommal a páciens nem is gondol arra, hogy annál komolyabb problémával küzd. Ezért fontos a tünetek megfigyelése és mielőbbi kivizsgáltatása.

Hisztaminmentes ételek

Mivel a hisztaminszint a tartósított, konzervált, érlelt, füstölt, tehát feldolgozott élelmiszerekben sokkal magasabb, ezért ajánlják a dietetikusok a friss, a lehető legkevésbé feldolgozott élelmiszerek és tápanyagok fogyasztását. Leginkább ajánlott a frissen, például piacon vásárolt áru azonnali fogyasztása. Ha erre nincsen lehetőség, akkor is a minél hamarabbi hűtés, mélyhűtés, főzés, elkészítés a javallott. Alább egy kis lista, melyek a hisztamin szegény ételek példáit mutatja be. Ezek nyugodtan fogyaszthatók, sőt ajánlottak a hisztamin intoleranciában szenvedő betegeknek: friss, görög saláta

  1. friss húsok és halak,
  2. cseresznye, meggy, ribizli, málna, szeder, áfonya, dinnye,
  3. saláta, retek, cékla, paprika, krumpli, cukkini, uborka,
  4. vaj, túró, friss sajt,
  5. gyógyteák, növényi tejek,
  6. tönkölyből, kukoricából, rozsból készült pékáru.

Hisztamindús ételek

sós rágcsálnivalók

A hisztaminban dús ételek, melyek nem ajánlottak a hisztamin diéta során:

  1. pácolt, füstölt, feldogozott húsok,
  2. narancs, citrom, banán, alma, kivi, eper,
  3. paradicsom, répa, spenót, tök, savanyított zöldségek,
  4. borok, pezsgő, likőr, általánosságban véve az alkohol,
  5. snackek, csokoládék, édességek,
  6. torma, mustár, élesztővel készült élelmiszerek.

Hisztamin mentes, diétás receptek

Az alábbiakban hisztamin diéta receptek olvashatók, ezzel is segítve és példát mutatva az érintetteknek. A fentiek betartása mellet és az alábbi néhány ötlettel azonban csak a kezdeti lépéseket tehetjük meg. Kifejezetten ajánlott egy megfelelő szakember, dietetikus felkeresése, aki mindenben segítségére tud lenni, nem szükséges az internetről összegereblyézni az (sokszor téves) információkat.

  • hisztaminnmentes zabfasirtZabos fasírt

Hozzávalók: friss, darált sertéshús, zabkorpa, tojás, fokhagyma, só, bors

Elkészítés: Az alapanyagokat alaposan összekeverjük, majd közepes méretű fasírtokat formázunk belőle. Sütőpapíros tepsiben, sütőben, 180 fokon készre sütjük.

  • Fűszeres sütőtök krémleves

diétás levesHozzávalók: sütőtök, krumpli, alma, hagyma, olaj, alaplé, só, bors, szerecsendió, gyömbér, tejszín

Elkészítés: A sütőtököt, a krumplit és az almát megpucoljuk és felkockázzuk. A hagymát szintén megtisztítjuk és olajon megfuttatjuk. A tököt is megpirítjuk rajta, majd a krumplit és az almát is. Pár perc után felöntjük alaplével és teljes puhulásig főzzük. Ha készen van, leturmixoljuk, majd fűszerezzük és a tejszínnel krémesítjük.

  • Cukkinis tócsni

cukkinis tocsni

Hozzávalók: cukkini, tojás, teljes kiőrlésű liszt, só, bors, trappista sajt, olaj (kókuszolaj)

Elkészítés: A cukkinit lereszeljük, összekeverjük az olaj kivételével minden hozzávalóval, majd a masszából korongokat formázunk és kevés olajon kisütjük. Ha tolerálja szervezetünk a tejfölt, akkor fokhagymás tejföllel kínáljuk.

  • Zöldséges kuszkusz

Zöldséges kuszkuszHozzávalók: kuszkusz, alaplé, só, bors, cukkini, kaliforniai paprika, gomba, hagyma, olaj

Elkészítés: A kuszkuszt a forrásban levő alaplébe szórjuk, majd lezárjuk alatta a gázt és fedő alatt hagyjuk megpuhulni. A zöldségeket megtisztítjuk és feldaraboljuk, majd az apróra vágott hagymán megpirítjuk őket. Fűszerezzük, majd a kész kuszkuszhoz keverjük őket.

 

A recepteket és az elméleti hátteret köszönjük:

Modern Dietetika – Dietetikus Tanácsadás
Budapest, Dohány u. 14, 1074
(30) 386 0332

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.